Kategoriarkiv: Artiklar

Bli en bra problemlösare och förhandlare – Lösa konflikter genom att fokusera på intressen


Hur du använder intressebaserad problemlösning för att hantera meningsskiljaktigheter

Om man skulle kunna bli bra på att problemlösa, förhandla och hantera konflikter är det mycket vunnet, det skulle nog de flesta hålla med om. Speciellt med tanke på att det kan handla om allt från arbetsgruppen, dig och dina nära och kära, leverantörer, inom och mellan organisationer och så vidare. Denna förmåga behövs på alla nivåer i våra mänskliga relationer. Den goda nyheten är att det är en färdighet som du kan utveckla.

Bakom olika ståndpunkter, åsikter och meningsskiljaktigheter finns ofta olika intressen, olika behov. Om meningsskiljaktigheter inte hanteras och sköts på ett bra sätt kan det leda till rätt så illa resultat. Läs mer

Analysera din verksamhet på Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Hot

2016-05-19_1352-swot-sv

Hur du gör en analys av din verksamhet för att sedan stärka och utveckla den

Som småföretagare kan du ha mycket nytta av en analys av nuläget, och för dig som vill starta en verksamhet kan en swot-analys vara en viktig del i verksamhetsplanen. En SWOT-analys kan genomföras för projekt och problem eller som nulägesbeskrivning i verksamhetsutvecklingen.

SWOT står för Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats. Modellen är populär därför att den är enkel och användbar.

Kartlägg din verksamhets Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Hot

Den vänstra kolumnen handlar om interna faktorer i nuläget. För detta behövs en genomgång av alla själva verksamhetens element, och bedöma läget jämförd med andra liknande verksamheter. Läs mer

Utvecklingsspiralen – Hur du skapar goda och bryter onda cirklar i verksamheten

Utvspiralen-färgbild-webbtext10-3-res-DEF-300x300

Utvecklingsspiralen kan tjäna som entreprenörscirkel såväl som flödesschema för olika projekt och aktiviteter. Som analysverktyg kan den vara till stor hjälp för att prioritera rätt och sätta fingret på det som fattas och där det finns flaskhalsar.

Att prioritera på rätt sätt, hur gör man det?

iStock_000004791880Small-ledarshipmindmap
  • Att prioritera på rätt sätt, hur gör man det?
  • En mall för att bli mer effektiv

En viktig del av ledarskap bygger på att styra upp saker och ting med framförhållning. Denna ledarkompetens behövs både när du har anställda och när du driver ett enmansföretag.

Sju tips för att bli bättre på att skapa ett innovativt klimat på företaget

Innovativt ledarskap

Nya trender visar att socialt ansvar och miljöengagemang inte bara är förenliga med tillväxt och lönsamhet, de kan även vara framgångsfaktorer. Den ekonomiska krisen, klimatförändringen och även de sociala kriserna i världen, har helt enkelt tvingat fram ett nytt tänkande.

Entreprenör – Chef – Ledare, tre viktiga roller för alla som leder ett mindre företag

Som verksamhetschef för ett småföretag behöver du hantera vitt skilda roller för att allt ska fungera. Den här artikeln visar tre viktiga huvudroller. Inte sällan är småföretagsledaren bra på två av dessa roller, men kan behöva utveckla den tredje. 

Vikten av bra ledarskap för småföretag på landsbygden

2012-11-14_Skånes_landsbygd_collage_webartikel1_66-e1388405544588
 

Småföretagens ledare på landsbygden är ofta mångsysslare som behöver kunna kombinera spetskompetens med entreprenörskap, affärsmannaskap, såväl som chefsansvar och ledarskap. Att hantera så många utmaningar samtidigt är inget litet konststycke!

Vikten av ledarskap

När man driver ett litet företag är man oftast inte utbildad i ledarskap. Man är bra på ett ämne, har ett driv för en viss sak, har en utvecklad spetskompetens och en bra affärsidé.

Förutsatt att det finns en bra affärsidé är bra ledarskap en av de fyra viktigaste framgångsfaktorerna för ett företag. De andra tre är gemensamma mål, bra kommunikation och delaktighet, även de är beroende av just det goda ledarskapet. Samma faktorer är också centrala för en ”långtidsfrisk” personalstyrka. Läs mer

Voicedialog -analysverktyget för relationsmönster

Relationsmodellen i Voicedialog (eller ”Voice Dialogue”):

  • Ger förståelse av hur vi relaterar till (var)andra.
  • Omfamnar både våra starka och svaga eller sårbara sidor
  • Ger handfasta verktyg till positiv förändring
  • Ger riktning i vad vi kan lära oss från utmaningarna i våra relationer

… Här följer en liten inledning!