Kategoriarkiv: Verktyg

Utveckla dig själv och din verksamhet – tredagarskurs i ledarskap, kommunikation och organisation

Utveckla dig själv och din verksamhet – Tredagarskurs i ledarskap, kommunikation och organisation – Vt19

  • Utveckla din förmåga att med verksamhetens
    syfte i fokus, skapa bättre relationer, struktur och sammanhållning.
  • Tre heldagar med cirka två veckors mellanrum samt E-kurs.
  • Målgrupp: Småföretagare.
  • Kursen lämpar sig även för enpersonsföretag.
  • Se upplägget
  • Anmälan info, reservera din plats

Hållbart och hälsofrämjande ledarskap i vardag och förändring – Tips för dig som vill utveckla din verksamhet

Jag vill tipsa om ett kompendium för dig som är mån om att utveckla din verksamhet. Syftet var ursprungligen  att få ner sjukskrivningarna inom vård och omsorg, men har vuxit ut till en bra samling verktyg för att leda ett hållbart utvecklingsarbete.

Materialet är sammanhängande och lättillgängligt. Det bygger på forskning och har testats bland chefer i akademin, vård och omsorg, tandhälsa mm. Kompendiet innehåller allt från tips till ett främjande ledarskap, medarbetarskap och välfungerande grupper till strategier  för balans och återhämtning. Det är kostnadsfritt och går att ladda ner här. Läs mer

Bli en bra problemlösare och förhandlare – Lösa konflikter genom att fokusera på intressen


Hur du använder intressebaserad problemlösning för att hantera meningsskiljaktigheter

Om man skulle kunna bli bra på att problemlösa, förhandla och hantera konflikter är det mycket vunnet, det skulle nog de flesta hålla med om. Speciellt med tanke på att det kan handla om allt från arbetsgruppen, leverantörer, inom och mellan organisationer och så vidare. Till och med om dina  dig och dina nära och kära. Denna förmåga behövs på alla nivåer i våra mänskliga relationer. Den goda nyheten är att det är en färdighet som du kan utveckla.

Bakom olika ståndpunkter, åsikter och meningsskiljaktigheter finns ofta olika intressen, olika behov. Om meningsskiljaktigheter inte hanteras och sköts på ett bra sätt kan det leda till rätt så illa resultat. Läs mer

Analysera din verksamhet på Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Hot

2016-05-19_1352-swot-sv

Hur du gör en analys av din verksamhet för att sedan stärka och utveckla den

Som småföretagare kan du ha mycket nytta av en analys av nuläget, och för dig som vill starta en verksamhet kan en swot-analys vara en viktig del i verksamhetsplanen. En SWOT-analys kan genomföras för projekt och problem eller som nulägesbeskrivning i verksamhetsutvecklingen.

SWOT står för Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats. Modellen är populär därför att den är enkel och användbar.

Kartlägg din verksamhets Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Hot

Den vänstra kolumnen handlar om interna faktorer i nuläget. För detta behövs en genomgång av alla själva verksamhetens element, och bedöma läget jämförd med andra liknande verksamheter. Läs mer

Utvecklingsspiralen – Hur du skapar goda och bryter onda cirklar i verksamheten

Utvspiralen-färgbild-webbtext10-3-res-DEF-300x300

Utvecklingsspiralen kan tjäna som entreprenörscirkel såväl som flödesschema för olika projekt och aktiviteter. Som analysverktyg kan den vara till stor hjälp för att prioritera rätt och sätta fingret på det som fattas och där det finns flaskhalsar.

Att prioritera på rätt sätt, hur gör man det?

iStock_000004791880Small-ledarshipmindmap
  • Att prioritera på rätt sätt, hur gör man det?
  • En mall för att bli mer effektiv

En viktig del av ledarskap bygger på att styra upp saker och ting med framförhållning. Denna ledarkompetens behövs både när du har anställda och när du driver ett enmansföretag.

Att ge återkoppling och tekniken för att förmedla sitt budskap

2013-11-18_komcirk_dittegetperspektiv

Professionell återkoppling eller ”det konstruktiva budskapet” består av fyra delar. Beröm blir mer meningsfullt och kritik mer konstruktivt på det sättet. Här kommer en beskrivning hur du gör.

Kommunikationcirkeln

DITT EGET PERSPEKTIV

Att ge återkoppling och tekniken för att förmedla sitt budskap

Att kunna ge återkoppling på varandras beteenden är en förutsättning för att kunna utveckla samarbetet. Det bästa resultatet får grupper där det ges professionell feedback i form av både beröm och kritik. Näst bäst är när det enbart ges beröm. Därefter kommer ”enbart kritik”. Det sämsta resultatet får grupper där det varken ges beröm eller kritik. Ingen återkoppling alls är alltså värst. Läs mer

Sju tips för att bli bättre på att skapa ett innovativt klimat på företaget

Innovativt ledarskap

Nya trender visar att socialt ansvar och miljöengagemang inte bara är förenliga med tillväxt och lönsamhet, de kan även vara framgångsfaktorer. Den ekonomiska krisen, klimatförändringen och även de sociala kriserna i världen, har helt enkelt tvingat fram ett nytt tänkande.