Kategoriarkiv: Verktyg

Bli en bra problemlösare och förhandlare – Lösa konflikter genom att fokusera på intressen


Hur du använder intressebaserad problemlösning för att hantera meningsskiljaktigheter

Om man skulle kunna bli bra på att problemlösa, förhandla och hantera konflikter är det mycket vunnet, det skulle nog de flesta hålla med om. Speciellt med tanke på att det kan handla om allt från arbetsgruppen, dig och dina nära och kära, leverantörer, inom och mellan organisationer och så vidare. Denna förmåga behövs på alla nivåer i våra mänskliga relationer. Den goda nyheten är att det är en färdighet som du kan utveckla.

Bakom olika ståndpunkter, åsikter och meningsskiljaktigheter finns ofta olika intressen, olika behov. Om meningsskiljaktigheter inte hanteras och sköts på ett bra sätt kan det leda till rätt så illa resultat. Läs mer

Analysera din verksamhet på Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Hot

2016-05-19_1352-swot-sv

Hur du gör en analys av din verksamhet för att sedan stärka och utveckla den

Som småföretagare kan du ha mycket nytta av en analys av nuläget, och för dig som vill starta en verksamhet kan en swot-analys vara en viktig del i verksamhetsplanen. En SWOT-analys kan genomföras för projekt och problem eller som nulägesbeskrivning i verksamhetsutvecklingen.

SWOT står för Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats. Modellen är populär därför att den är enkel och användbar.

Kartlägg din verksamhets Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Hot

Den vänstra kolumnen handlar om interna faktorer i nuläget. För detta behövs en genomgång av alla själva verksamhetens element, och bedöma läget jämförd med andra liknande verksamheter. Läs mer

Utvecklingsspiralen – Hur du skapar goda och bryter onda cirklar i verksamheten

Utvspiralen-färgbild-webbtext10-3-res-DEF-300x300

Utvecklingsspiralen kan tjäna som entreprenörscirkel såväl som flödesschema för olika projekt och aktiviteter. Som analysverktyg kan den vara till stor hjälp för att prioritera rätt och sätta fingret på det som fattas och där det finns flaskhalsar.

Att prioritera på rätt sätt, hur gör man det?

iStock_000004791880Small-ledarshipmindmap
  • Att prioritera på rätt sätt, hur gör man det?
  • En mall för att bli mer effektiv

En viktig del av ledarskap bygger på att styra upp saker och ting med framförhållning. Denna ledarkompetens behövs både när du har anställda och när du driver ett enmansföretag.

Sju tips för att bli bättre på att skapa ett innovativt klimat på företaget

Innovativt ledarskap

Nya trender visar att socialt ansvar och miljöengagemang inte bara är förenliga med tillväxt och lönsamhet, de kan även vara framgångsfaktorer. Den ekonomiska krisen, klimatförändringen och även de sociala kriserna i världen, har helt enkelt tvingat fram ett nytt tänkande.

Voicedialog -analysverktyget för relationsmönster

Relationsmodellen i Voicedialog (eller ”Voice Dialogue”):

  • Ger förståelse av hur vi relaterar till (var)andra.
  • Omfamnar både våra starka och svaga eller sårbara sidor
  • Ger handfasta verktyg till positiv förändring
  • Ger riktning i vad vi kan lära oss från utmaningarna i våra relationer

… Här följer en liten inledning!