Kategoriarkiv: Ledarskap

Utveckla dig själv och din verksamhet – tredagarskurs i ledarskap, kommunikation och organisation

Utveckla dig själv och din verksamhet – Tredagarskurs i ledarskap, kommunikation och organisation – Vt19

  • Utveckla din förmåga att med verksamhetens
    syfte i fokus, skapa bättre relationer, struktur och sammanhållning.
  • Tre heldagar med cirka två veckors mellanrum samt E-kurs.
  • Målgrupp: Småföretagare.
  • Kursen lämpar sig även för enpersonsföretag.
  • Se upplägget
  • Anmälan info, reservera din plats

Hållbart och hälsofrämjande ledarskap i vardag och förändring – Tips för dig som vill utveckla din verksamhet

Jag vill tipsa om ett kompendium för dig som är mån om att utveckla din verksamhet. Syftet var ursprungligen  att få ner sjukskrivningarna inom vård och omsorg, men har vuxit ut till en bra samling verktyg för att leda ett hållbart utvecklingsarbete.

Materialet är sammanhängande och lättillgängligt. Det bygger på forskning och har testats bland chefer i akademin, vård och omsorg, tandhälsa mm. Kompendiet innehåller allt från tips till ett främjande ledarskap, medarbetarskap och välfungerande grupper till strategier  för balans och återhämtning. Det är kostnadsfritt och går att ladda ner här. Läs mer

Bli en bra problemlösare och förhandlare – Lösa konflikter genom att fokusera på intressen


Hur du använder intressebaserad problemlösning för att hantera meningsskiljaktigheter

Om man skulle kunna bli bra på att problemlösa, förhandla och hantera konflikter är det mycket vunnet, det skulle nog de flesta hålla med om. Speciellt med tanke på att det kan handla om allt från arbetsgruppen, leverantörer, inom och mellan organisationer och så vidare. Till och med om dina  dig och dina nära och kära. Denna förmåga behövs på alla nivåer i våra mänskliga relationer. Den goda nyheten är att det är en färdighet som du kan utveckla.

Bakom olika ståndpunkter, åsikter och meningsskiljaktigheter finns ofta olika intressen, olika behov. Om meningsskiljaktigheter inte hanteras och sköts på ett bra sätt kan det leda till rätt så illa resultat. Läs mer

Utveckla dig själv och din verksamhet – Tredagarskurs i ledarskap, kommunikation och organisation – Vt17

2012-11-14_Skånes_landsbygd_collage_webartikel1_66-e1388405544588

Utveckla din förmåga att kommunicera, engagera och skapa bättre struktur och sammanhållning i din verksamhet. Syftet är att ge dig som deltagare grepp om ledarskapets komplexitet. Att bli bättre på att se helheten och förstå i alla led vad som krävs för ett långsiktigt, hållbart och framgångsrikt företagande. Upplägg: Tre heldagar utspridda över cirka två månader samt E-kurs.

Målgrupp: Småföretagare på landsbygden i Skåne som tillhör gruppen ”mikroföretagare inom andra näringar än jordbruk”. Läs mer

Tredagarskurs i ledarskap, kommunikation och organisation för småföretagare, start 13/11-14

Den populära ”tredagaren” återkommer nu en gång till (Ta chansen tillvara! Företagsstöden kommer att begränsas), och väl denna höst:

Utveckla ditt sätt att leda, kommunicera, delegera, engagera och skapa bättre struktur & sammanhållning. Få ett helhetsgrepp om ledarskap och ledarkapets roll i din affärsutveckling.

Målgrupp: Småföretagare på landsbygden. Alla branscher är välkomna. Kursen lämpar sig även för fåmans- och enmansföretagare. Lär mer:

Tredagarskurs i ledarskap, kommunikation och organisation för småföretagare ht14, start 13/11 Läs mer

Att prioritera på rätt sätt, hur gör man det?

iStock_000004791880Small-ledarshipmindmap
  • Att prioritera på rätt sätt, hur gör man det?
  • En mall för att bli mer effektiv

En viktig del av ledarskap bygger på att styra upp saker och ting med framförhållning. Denna ledarkompetens behövs både när du har anställda och när du driver ett enmansföretag.

Att ge återkoppling och tekniken för att förmedla sitt budskap

2013-11-18_komcirk_dittegetperspektiv

Professionell återkoppling eller ”det konstruktiva budskapet” består av fyra delar. Beröm blir mer meningsfullt och kritik mer konstruktivt på det sättet. Här kommer en beskrivning hur du gör.

Kommunikationcirkeln

DITT EGET PERSPEKTIV

Att ge återkoppling och tekniken för att förmedla sitt budskap

Att kunna ge återkoppling på varandras beteenden är en förutsättning för att kunna utveckla samarbetet. Det bästa resultatet får grupper där det ges professionell feedback i form av både beröm och kritik. Näst bäst är när det enbart ges beröm. Därefter kommer ”enbart kritik”. Det sämsta resultatet får grupper där det varken ges beröm eller kritik. Ingen återkoppling alls är alltså värst. Läs mer

Sju tips för att bli bättre på att skapa ett innovativt klimat på företaget

Innovativt ledarskap

Nya trender visar att socialt ansvar och miljöengagemang inte bara är förenliga med tillväxt och lönsamhet, de kan även vara framgångsfaktorer. Den ekonomiska krisen, klimatförändringen och även de sociala kriserna i världen, har helt enkelt tvingat fram ett nytt tänkande.

Vad gör en företagare mer framgångsrik än någon annan?

20130804_Nyayartiklar_innovativt

Två nya artiklar om ledarkap på Länsstyrelsens kompetenssidor

Vad gör en företagare mer framgångsrik än någon annan? På Länsstyrelsens kompetenssidor under landsbygdsutveckling har det publicerats två nya artiklar av min hand. De handlar om olika aspekter av innovativt ledarskap och hur det kan utveklas. Läs mer

Entreprenör – Chef – Ledare, tre viktiga roller för alla som leder ett mindre företag

Som verksamhetschef för ett småföretag behöver du hantera vitt skilda roller för att allt ska fungera. Den här artikeln visar tre viktiga huvudroller. Inte sällan är småföretagsledaren bra på två av dessa roller, men kan behöva utveckla den tredje.