Kategoriarkiv: Professionell kommunikation

Bli en bra problemlösare och förhandlare – Lösa konflikter genom att fokusera på intressen


Hur du använder intressebaserad problemlösning för att hantera meningsskiljaktigheter

Om man skulle kunna bli bra på att problemlösa, förhandla och hantera konflikter är det mycket vunnet, det skulle nog de flesta hålla med om. Speciellt med tanke på att det kan handla om allt från arbetsgruppen, leverantörer, inom och mellan organisationer och så vidare. Till och med om dina  dig och dina nära och kära. Denna förmåga behövs på alla nivåer i våra mänskliga relationer. Den goda nyheten är att det är en färdighet som du kan utveckla.

Bakom olika ståndpunkter, åsikter och meningsskiljaktigheter finns ofta olika intressen, olika behov. Om meningsskiljaktigheter inte hanteras och sköts på ett bra sätt kan det leda till rätt så illa resultat. Läs mer

Att ge återkoppling och tekniken för att förmedla sitt budskap

2013-11-18_komcirk_dittegetperspektiv

Professionell återkoppling eller ”det konstruktiva budskapet” består av fyra delar. Beröm blir mer meningsfullt och kritik mer konstruktivt på det sättet. Här kommer en beskrivning hur du gör.

Kommunikationcirkeln

DITT EGET PERSPEKTIV

Att ge återkoppling och tekniken för att förmedla sitt budskap

Att kunna ge återkoppling på varandras beteenden är en förutsättning för att kunna utveckla samarbetet. Det bästa resultatet får grupper där det ges professionell feedback i form av både beröm och kritik. Näst bäst är när det enbart ges beröm. Därefter kommer ”enbart kritik”. Det sämsta resultatet får grupper där det varken ges beröm eller kritik. Ingen återkoppling alls är alltså värst. Läs mer