Två nya artiklar om ledarkap på Länsstyrelsens kompetenssidor
Vad gör en företagare mer framgångsrik än någon annan? På Länsstyrelsens kompetenssidor under landsbygdsutveckling har det publicerats två nya artiklar av min hand. De handlar om olika aspekter av innovativt ledarskap och hur det kan utveklas. Läs mer
Som verksamhetschef för ett småföretag behöver du hantera vitt skilda roller för att allt ska fungera. Den här artikeln visar tre viktiga huvudroller. Inte sällan är småföretagsledaren bra på två av dessa roller, men kan behöva utveckla den tredje.
Småföretagens ledare på landsbygden är ofta mångsysslare som behöver kunna kombinera spetskompetens med entreprenörskap, affärsmannaskap, såväl som chefsansvar och ledarskap. Att hantera så många utmaningar samtidigt är inget litet konststycke!
Vikten av ledarskap
När man driver ett litet företag är man oftast inte utbildad i ledarskap. Man är bra på ett ämne, har ett driv för en viss sak, har en utvecklad spetskompetens och en bra affärsidé.
Förutsatt att det finns en bra affärsidé är bra ledarskap en av de fyra viktigaste framgångsfaktorerna för ett företag. De andra tre är gemensamma mål, bra kommunikation och delaktighet, även de är beroende av just det goda ledarskapet. Samma faktorer är också centrala för en ”långtidsfrisk” personalstyrka. Läs mer
Emotionell intelligens
Med emotionell intelligens, känslans intelligens, menar vi egenskaper som social skicklighet, självstyrning, entusiasm, tålamod, medkänsla och förmåga till självmotivation. Egenskaper som inte är (enbart) biologiska utan kan läras in. De kallas även för social kompetens/social intelligens.
Inom forskning och näringsliv talar man alltmer om denna kapacitet. Det har visat sig att känslomässig intelligens är viktigare än intellektuell intelligens inom väsentliga områden. Bland dessa finns såväl bra samarbete som bra ledarskap. Läs mer
Coaching av en liten ledningsgrupp ledde efter 8 månader till en ökad omsättning med 8,5 %. Företaget fick nöjdare kunder, nöjdare personal, nöjdare ledning och 15-20 gånger pengarna tillbaka.
Det är inte alltid lätt att bedöma vad avkastningen är av coaching. Forskning pekar på att det inte är ovanligt att en organisation får 5 gånger pengarna tillbaka vid coaching av chefer och andra nyckelpersoner om det görs i rätt sammanhang. För ett litet tag sedan fick jag själv chans att ta del av några resultat, som kunde styrkas med klara siffror av en av mina kunder. Coaching av en liten ledningsgrupp inom fastighetsbranschen hade efter 8 månader lett till en ökning av omsättningen med 10 %. Detta med samma uthyrningskapacitet. Kostnaderna hade bara stigit marginellt. Av ökningen kunde 8 1/2 % härledas till coachningens effekter. Detta betydde drygt 600 000 kr högre intäkter på årsbasis mot en investering av 30 000 kr.
Samspel
Min kund beskrev det som ett samspel av olika åtgärder och en attitydförändring som gruppen hade kommit fram till under coachningen och sedan börjat utföra. De två fast anställda trivdes bättre och tyckte att det fanns en bättre framförhållning inom organisationen som de hade mer grepp om. Från hyresgästernas kommentarer framgick det att de var nöjdare. Själva ledningsgruppen kände att de inte längre befann sig i farozonen att en av dem skulle gå in i väggen.
Nöjdare kunder, nöjdare personal, och nöjdare ledning. Detta pekade på en hög ”hållbarhetsfaktor” i de förändringarna som gjordes. Investeringen tjänades tillbaka inom ett år. Om förändringen skulle hålla betydde det en avkastning under andra året av 10 – 20 gånger pengarna tillbaka, beroende på hur mycket uppföljnings coaching skulle behövas. Gissa om vi tyckte det var spännande!
Stor vinst i både trivsel och pengar
Nu, nästan ett år senare har det visat sig att förändringen håller, och fler förbättringar är på väg. Det betyder att hela investeringen tjänades tillbaka inom ett år, en stor vinst i trivsel, och en avkastning under andra året på 15 – 20 gånger pengarna tillbaka. Läs mer
Nyhetsbrev & blog om ledarskap och effektivt samarbete, organisation och personlig utveckling av Frans Kocken