Utvecklingsspiralen kan tjäna som entreprenörscirkel såväl som flödesschema för olika projekt och aktiviteter. Som analysverktyg kan den vara till stor hjälp för att prioritera rätt och sätta fingret på det som fattas och där det finns flaskhalsar.
Kategoriarkiv: Management
QMpoint – Nytt instrument som mäter management och samarbete
Konsten att delegera – Tips- och checklista
Det finns många skäl att inte delegera, såsom tanken ”Jag gör det bäst själv”, som kan bli en bromskloss för din verksamhet. Här kommer en tips- och checklista för hur du effektivt investerar den tid som krävs för bra delegering.
Att prioritera på rätt sätt, hur gör man det?
Workshop – Vad är psykosocial arbetsmiljö och hur kan du påverka den?
Den 11 december 2013 och 14 januari 2014, kl. 13.00 – 17.00 erbjuder vi en föreläsning/workshop i Malmö:
Vad är psykosocial arbetsmiljö och hur kan du påverka den?
• Vad är psykosocial arbetsmiljö och hur påverkar den dig?
• Hur kan man analysera den psykosociala arbetsmiljön?
• Vem har ansvaret för miljön?
• Varför definierade mål och strategier är viktiga för arbetsmiljön
• Klimatbestämmande faktorer som påverkar arbetsmiljön
• Konkreta verktyg för att utveckla din organisation
• Hur kan vi mäta effekterna av den psykosociala arbetsmiljön – psykosocial spilltid
• Direkta och märkbara effekter
Hur du kommunicerar professionellt som småföretagsledare
Ditt sätt att kommunicera kan avgöra hur framgångsrik du blir som ledare. Här följer en liten översikt och en del tips.
Exempel på innovativa trender såsom ”cirkulär ekonomi” och ”cradle-to-cradle-design”
Många innovativa trender såsom ”cirkulär ekonomi” och ”cradle-to-cradle-design” bygger på ett helt nytt sätt att tänka. Här är några av innovativa trender i jakten på helhetslösningar.
Att hålla fokus på det viktiga med ABCD-verktyget
Att hålla sin fokus på det riktigt viktiga är ingen lätt uppgift i en stressad vardag. En ofta använd metod utgår ifrån att du delar upp dina aktiviteter och uppgifter efter hur viktiga och hur brådskande de är.
Entreprenör – Chef – Ledare, tre viktiga roller för alla som leder ett mindre företag
Som verksamhetschef för ett småföretag behöver du hantera vitt skilda roller för att allt ska fungera. Den här artikeln visar tre viktiga huvudroller. Inte sällan är småföretagsledaren bra på två av dessa roller, men kan behöva utveckla den tredje.
Vikten av bra ledarskap för småföretag på landsbygden
Småföretagens ledare på landsbygden är ofta mångsysslare som behöver kunna kombinera spetskompetens med entreprenörskap, affärsmannaskap, såväl som chefsansvar och ledarskap. Att hantera så många utmaningar samtidigt är inget litet konststycke!
Vikten av ledarskap
När man driver ett litet företag är man oftast inte utbildad i ledarskap. Man är bra på ett ämne, har ett driv för en viss sak, har en utvecklad spetskompetens och en bra affärsidé.
Förutsatt att det finns en bra affärsidé är bra ledarskap en av de fyra viktigaste framgångsfaktorerna för ett företag. De andra tre är gemensamma mål, bra kommunikation och delaktighet, även de är beroende av just det goda ledarskapet. Samma faktorer är också centrala för en ”långtidsfrisk” personalstyrka.
Kreativitetscirkeln – tolv faser i hur du manifesterar dina visioner och önskemål
Skapandets spiral
”Skapandets spiral” eller kreativitetscirkeln beskriver cykeln i hur vi skapar våra liv. Den är ett flödesschema och analysverktyg som hjälper dig att snabbt sätta fingret på det som fattas. Det blir lättare att ta rätt steg och att ta ett steg i taget. När vi vet att vi är på rätt spår kan vi slappna av och med större förtroende fortsätta att forma våra liv till något som vi verkligen önskar och som känns meningsfullt.
Skapandets spiral eller kreativitetscirkeln beskriver:
Avkastning på ledningsgrupp coaching
Coaching av en liten ledningsgrupp ledde efter 8 månader till en ökad omsättning med 8,5 %. Företaget fick nöjdare kunder, nöjdare personal, nöjdare ledning och 15-20 gånger pengarna tillbaka.
Det är inte alltid lätt att bedöma vad avkastningen är av coaching. Forskning pekar på att det inte är ovanligt att en organisation får 5 gånger pengarna tillbaka vid coaching av chefer och andra nyckelpersoner om det görs i rätt sammanhang. För ett litet tag sedan fick jag själv chans att ta del av några resultat, som kunde styrkas med klara siffror av en av mina kunder. Coaching av en liten ledningsgrupp inom fastighetsbranschen hade efter 8 månader lett till en ökning av omsättningen med 10 %. Detta med samma uthyrningskapacitet. Kostnaderna hade bara stigit marginellt. Av ökningen kunde 8 1/2 % härledas till coachningens effekter. Detta betydde drygt 600 000 kr högre intäkter på årsbasis mot en investering av 30 000 kr.Samspel Min kund beskrev det som ett samspel av olika åtgärder och en attitydförändring som gruppen hade kommit fram till under coachningen och sedan börjat utföra. De två fast anställda trivdes bättre och tyckte att det fanns en bättre framförhållning inom organisationen som de hade mer grepp om. Från hyresgästernas kommentarer framgick det att de var nöjdare. Själva ledningsgruppen kände att de inte längre befann sig i farozonen att en av dem skulle gå in i väggen.Nöjdare kunder, nöjdare personal, och nöjdare ledning. Detta pekade på en hög ”hållbarhetsfaktor” i de förändringarna som gjordes. Investeringen tjänades tillbaka inom ett år. Om förändringen skulle hålla betydde det en avkastning under andra året av 10 – 20 gånger pengarna tillbaka, beroende på hur mycket uppföljnings coaching skulle behövas. Gissa om vi tyckte det var spännande!
Stor vinst i både trivsel och pengar
Nu, nästan ett år senare har det visat sig att förändringen håller, och fler förbättringar är på väg. Det betyder att hela investeringen tjänades tillbaka inom ett år, en stor vinst i trivsel, och en avkastning under andra året på 15 – 20 gånger pengarna tillbaka.