Hur du använder intressebaserad problemlösning för att hantera meningsskiljaktigheter
Om man skulle kunna bli bra på att problemlösa, förhandla och hantera konflikter är det mycket vunnet, det skulle nog de flesta hålla med om. Speciellt med tanke på att det kan handla om allt från arbetsgruppen, leverantörer, inom och mellan organisationer och så vidare. Till och med om dina dig och dina nära och kära. Denna förmåga behövs på alla nivåer i våra mänskliga relationer. Den goda nyheten är att det är en färdighet som du kan utveckla.
Bakom olika ståndpunkter, åsikter och meningsskiljaktigheter finns ofta olika intressen, olika behov. Om meningsskiljaktigheter inte hanteras och sköts på ett bra sätt kan det leda till rätt så illa resultat. Läs mer
Ditt sätt att kommunicera kan avgöra hur framgångsrik du blir som ledare. Här följer en liten översikt och en del tips.
Om du utför dialogprocessen väl, skapas en god cirkel som leder till större trovärdighet och det blir mer sannolikt att du förverkligar det du vill uppnå.
Professionell återkoppling eller ”det konstruktiva budskapet” består av fyra delar. Beröm blir mer meningsfullt och kritik mer konstruktivt på det sättet. Här kommer en beskrivning hur du gör.
Kommunikationcirkeln
DITT EGET PERSPEKTIV
Att ge återkoppling och tekniken för att förmedla sitt budskap
Att kunna ge återkoppling på varandras beteenden är en förutsättning för att kunna utveckla samarbetet. Det bästa resultatet får grupper där det ges professionell feedback i form av både beröm och kritik. Näst bäst är när det enbart ges beröm. Därefter kommer ”enbart kritik”. Det sämsta resultatet får grupper där det varken ges beröm eller kritik. Ingen återkoppling alls är alltså värst. Läs mer
”LSF” = Grundläggande samtalsteknik.
- Lyssna
- Sammanfatta
- Fråga vidare
Denna teknik + Att vara ”äkta” = Vinnande kombination!
Nyhetsbrev & blog om ledarskap och effektivt samarbete, organisation och personlig utveckling av Frans Kocken