Jag vill tipsa om ett kompendium för dig som är mån om att utveckla din verksamhet. Syftet var ursprungligen att få ner sjukskrivningarna inom vård och omsorg, men har vuxit ut till en bra samling verktyg för att leda ett hållbart utvecklingsarbete.
Materialet är sammanhängande och lättillgängligt. Det bygger på forskning och har testats bland chefer i akademin, vård och omsorg, tandhälsa mm. Kompendiet innehåller allt från tips till ett främjande ledarskap, medarbetarskap och välfungerande grupper till strategier för balans och återhämtning. Det är kostnadsfritt och går att ladda ner här.Läs mer
Hur du använder intressebaserad problemlösning för att hantera meningsskiljaktigheter
Om man skulle kunna bli bra på att problemlösa, förhandla och hantera konflikter är det mycket vunnet, det skulle nog de flesta hålla med om. Speciellt med tanke på att det kan handla om allt från arbetsgruppen, leverantörer, inom och mellan organisationer och så vidare. Till och med om dina dig och dina nära och kära. Denna förmåga behövs på alla nivåer i våra mänskliga relationer. Den goda nyheten är att det är en färdighet som du kan utveckla.
Bakom olika ståndpunkter, åsikter och meningsskiljaktigheter finns ofta olika intressen, olika behov. Om meningsskiljaktigheter inte hanteras och sköts på ett bra sätt kan det leda till rätt så illa resultat.Läs mer
Hur du gör en analys av din verksamhet för att sedan stärka och utveckla den
Som småföretagare kan du ha mycket nytta av en analys av nuläget, och för dig som vill starta en verksamhet kan en swot-analys vara en viktig del i verksamhetsplanen. En SWOT-analys kan genomföras för projekt och problem eller som nulägesbeskrivning i verksamhetsutvecklingen.
SWOT står för Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats. Modellen är populär därför att den är enkel och användbar.
Kartlägg din verksamhets Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Hot
Den vänstra kolumnen handlar om interna faktorer i nuläget. För detta behövs en genomgång av alla själva verksamhetens element, och bedöma läget jämförd med andra liknande verksamheter.Läs mer
Humankapital är oftast en ännu större investering eller kostnad än maskiner eller it-system men den är mycket mer dold. Nu har vi hittat sätt att börja mäta den kostnad!
Att utveckla sin självkännedom på djupet stod i fokus för deltagarna, som kom från nio olika länder. ”Nästa steg” handlade för de flesta om en inre förvandling och att ta ett stort kliv framåt i sitt liv, i förhållandet till sig själv och andra eller sin livssituation.
Utvecklingsspiralen kan tjäna som entreprenörscirkel såväl som flödesschema för olika projekt och aktiviteter. Som analysverktyg kan den vara till stor hjälp för att prioritera rätt och sätta fingret på det som fattas och där det finns flaskhalsar.
Since the very beginning of my working career in 1986 I was caught by and have been working with Voice Dialogue. Since then, the method has never stopped inspiring me and my work. It is gonna be great fun to be part of this excellent staff this summer!
Under sommaren köpte jag ett nytt instrument som mäter management och samarbete som gör att jag kan erbjuda mina kunder mycket vassa nulägesbedömningar som grund till långsiktig effektivisering.
Det finns många skäl att inte delegera, såsom tanken ”Jag gör det bäst själv”, som kan bli en bromskloss för din verksamhet. Här kommer en tips- och checklista för hur du effektivt investerar den tid som krävs för bra delegering.
En viktig del av ledarskap bygger på att styra upp saker och ting med framförhållning. Denna ledarkompetens behövs både när du har anställda och när du driver ett enmansföretag.
Om du utför dialogprocessen väl, skapas en god cirkel som leder till större trovärdighet och det blir mer sannolikt att du förverkligar det du vill uppnå.
Professionell återkoppling eller ”det konstruktiva budskapet” består av fyra delar. Beröm blir mer meningsfullt och kritik mer konstruktivt på det sättet. Här kommer en beskrivning hur du gör.
Kommunikationcirkeln
DITT EGET PERSPEKTIV
Att ge återkoppling och tekniken för att förmedla sitt budskap
Att kunna ge återkoppling på varandras beteenden är en förutsättning för att kunna utveckla samarbetet. Det bästa resultatet får grupper där det ges professionell feedback i form av både beröm och kritik. Näst bäst är när det enbart ges beröm. Därefter kommer ”enbart kritik”. Det sämsta resultatet får grupper där det varken ges beröm eller kritik. Ingen återkoppling alls är alltså värst.Läs mer
Nya trender visar att socialt ansvar och miljöengagemang inte bara är förenliga med tillväxt och lönsamhet, de kan även vara framgångsfaktorer. Den ekonomiska krisen, klimatförändringen och även de sociala kriserna i världen, har helt enkelt tvingat fram ett nytt tänkande.
Nyhetsbrev & blog om ledarskap och effektivt samarbete, organisation och personlig utveckling av Frans Kocken