Jag vill tipsa om ett kompendium för dig som är mån om att utveckla din verksamhet. Syftet var ursprungligen att få ner sjukskrivningarna inom vård och omsorg, men har vuxit ut till en bra samling verktyg för att leda ett hållbart utvecklingsarbete.
Materialet är sammanhängande och lättillgängligt. Det bygger på forskning och har testats bland chefer i akademin, vård och omsorg, tandhälsa mm. Kompendiet innehåller allt från tips till ett främjande ledarskap, medarbetarskap och välfungerande grupper till strategier för balans och återhämtning. Det är kostnadsfritt och går att ladda ner här.Läs mer
Hur du använder intressebaserad problemlösning för att hantera meningsskiljaktigheter
Om man skulle kunna bli bra på att problemlösa, förhandla och hantera konflikter är det mycket vunnet, det skulle nog de flesta hålla med om. Speciellt med tanke på att det kan handla om allt från arbetsgruppen, leverantörer, inom och mellan organisationer och så vidare. Till och med om dina dig och dina nära och kära. Denna förmåga behövs på alla nivåer i våra mänskliga relationer. Den goda nyheten är att det är en färdighet som du kan utveckla.
Bakom olika ståndpunkter, åsikter och meningsskiljaktigheter finns ofta olika intressen, olika behov. Om meningsskiljaktigheter inte hanteras och sköts på ett bra sätt kan det leda till rätt så illa resultat.Läs mer
Utveckla din förmåga att kommunicera, engagera och skapa bättre struktur och sammanhållning i din verksamhet. Syftet är att ge dig som deltagare grepp om ledarskapets komplexitet. Att bli bättre på att se helheten och förstå i alla led vad som krävs för ett långsiktigt, hållbart och framgångsrikt företagande. Upplägg: Tre heldagar utspridda över cirka två månader samt E-kurs.
Målgrupp: Småföretagare på landsbygden i Skåne som tillhör gruppen ”mikroföretagare inom andra näringar än jordbruk”.Läs mer
För att få arbetet utförd på bästa sätt, bör du anpassa din ledarstil till rätt nivå och lära dig att gradvis ändra stilen så att medarbetaren får stimulans att utvecklas till nästa nivå. Hur gör man?
Under sommaren köpte jag ett nytt instrument som mäter management och samarbete som gör att jag kan erbjuda mina kunder mycket vassa nulägesbedömningar som grund till långsiktig effektivisering.
Det finns många skäl att inte delegera, såsom tanken ”Jag gör det bäst själv”, som kan bli en bromskloss för din verksamhet. Här kommer en tips- och checklista för hur du effektivt investerar den tid som krävs för bra delegering.
Utveckla ditt sätt att leda, kommunicera, delegera, engagera och skapa bättre struktur & sammanhållning. Få ett helhetsgrepp om ledarskap och ledarkapets roll i din affärsutveckling.
Målgrupp: Småföretagare på landsbygden. Alla branscher är välkomna. Kursen lämpar sig även för fåmans- och enmansföretagare. Lär mer:
En viktig del av ledarskap bygger på att styra upp saker och ting med framförhållning. Denna ledarkompetens behövs både när du har anställda och när du driver ett enmansföretag.
Om du utför dialogprocessen väl, skapas en god cirkel som leder till större trovärdighet och det blir mer sannolikt att du förverkligar det du vill uppnå.
Professionell återkoppling eller ”det konstruktiva budskapet” består av fyra delar. Beröm blir mer meningsfullt och kritik mer konstruktivt på det sättet. Här kommer en beskrivning hur du gör.
Kommunikationcirkeln
DITT EGET PERSPEKTIV
Att ge återkoppling och tekniken för att förmedla sitt budskap
Att kunna ge återkoppling på varandras beteenden är en förutsättning för att kunna utveckla samarbetet. Det bästa resultatet får grupper där det ges professionell feedback i form av både beröm och kritik. Näst bäst är när det enbart ges beröm. Därefter kommer ”enbart kritik”. Det sämsta resultatet får grupper där det varken ges beröm eller kritik. Ingen återkoppling alls är alltså värst.Läs mer
Innovativt ledarskap innebär att tillämpa nytänkande i det egna företaget för att hålla sig framme. Det gäller att vara uppdaterad och i kontakt med vad som händer i omvärlden. Och att kunna se helheten och lära sig av andras framgångar. Det finns goda chanser för småföretagen och landsbygden.
Nya trender visar att socialt ansvar och miljöengagemang inte bara är förenliga med tillväxt och lönsamhet, de kan även vara framgångsfaktorer. Den ekonomiska krisen, klimatförändringen och även de sociala kriserna i världen, har helt enkelt tvingat fram ett nytt tänkande.
Två nya artiklar om ledarkap på Länsstyrelsens kompetenssidor
Vad gör en företagare mer framgångsrik än någon annan? På Länsstyrelsens kompetenssidor under landsbygdsutveckling har det publicerats två nya artiklar av min hand. De handlar om olika aspekter av innovativt ledarskap och hur det kan utveklas. Läs mer
Som verksamhetschef för ett småföretag behöver du hantera vitt skilda roller för att allt ska fungera. Den här artikeln visar tre viktiga huvudroller. Inte sällan är småföretagsledaren bra på två av dessa roller, men kan behöva utveckla den tredje.
Nyhetsbrev & blog om ledarskap och effektivt samarbete, organisation och personlig utveckling av Frans Kocken